fredag 4 mars 2011

Självklart

Receptet på chilikasslergratängen (kort och lämpligt ord) har efterfrågats så här kommer det:

600 gram kassler i tunna skivor
1 dl finhackad paprika
1-2 finhackade vitlöksklyftor
3 dl hårt vispad grädde
1/2 dl chilisås
1 tsk curry
1 krm chilipulver
3 dl fet och smakrik riven ost
smör till stekning

Stek kasslern i skivor och fräs paprika och vitlökshacket. Vispa grädden hårt och blanda med allt utom kasslern. Lägg kasslern i en form och bred över gräddblandningen, strö över ost och skjuts in i ugnen. Jg hade ugnen på 225 grader och glämde bort tiden, men den stod väl inne i tio minuter-en kvart gissar jag.

Jag kan inte garantera att det här receptet följdes till punkt och pricka eftersom jag sällan mäter nåt när jag lagar mat, höfta efter din egen smak, gillar man chili kan man hacka ner en färsk sådan, har man slut på chilisås tar man tomatpuré, inget är fel men glöm för allt i världen inte vitlöken, den gjorde halva rätten. Fast då är jag en sann vitlöksälskare också. Receptet är ursprungligen från Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok. Ris passar bra till om man vill ha kolhydrater annars låter man bli:)

Inga kommentarer: