tisdag 11 januari 2011

Morgontrötta barn

Det blev oplanerad sovmorgon imorse. jag vaknad halv nio och då låg barnen fortfarande och sussade sött i sina sängar. panikstress upp och klä på och gör afrukost men sen är det inte mycket mer jag kan göra för barnen äter frukost så sakta att limoan torkar och mjölken surnar innan de är klara. I alla fall känns det så när man har bråttom, men det är inget att brusa upp över, de ska ju bara till dagis och jag hade inte bråttom till nåt.

Igår provade jag något nytt. Under den här ledigheten har det blivit alldeles för mycket glass för barnen helst en eftermiddagen varje dag om de får bestämma. Men igår när de började tjata om glass frågade jag om de inte ville ha milkshake istället. Jo det ville de, de visste dock inte att jag lurade dem. Jag gjorde min lchf-smothie till dem istället. Blandade grekisk youghurt, grädde och frusna hallon och så hade jag i lite honung också annars hade de nog inte druckit. De var i alla fall skitnöjda och tyckte det var jättegott. Sen märktes det stor skillnad också. När de fått glass brukar de bli helt hyper efteråt och springa runt och sen kommer blodsockerfallet och det blir bråk och grin. Igår var de helt lugna och ritade och lekte utan att bråka på hela kvällen. nu kanske någon sitter och undrar "Håller hon sina ungar på diet"? Nej det gör jag inte, de får äta kolhydrater, OM DE VILL! Det är inget jag tvingar dem eftersom jag verkligen tror att kolhydrater, i alla fall i form av spanmål och socker, är helt onödigt, även för barn. Har ni annan åsikt får ni gärna lämna en kommentar.

Inga kommentarer: